Komunikace anebo proc odbornici casto "neslysi" zadani

Celkem casto se stava, ze profik v nejake oblasti, udela neco jineho, nez co po nem chcete. Osobne mam tuto zkusenosti s nekterymi programatory a web designery.

Proc se to deje? Podle meho nazoru, jsou dve hlavni priciny:

  • odbornik je zabrany do sveho sveta, protoze pro svoji praci potrebuje vysokou uroven koncentrace. Nez dokoncite vetu, uz "vi" co po nem chcete - ma nekolik vlastnich napadu, "jasnou" predstavu, kterou vyvozuje z minule zkusenosti. V tomto pripade kreativni mysl muze napachat skodu, stejne jako predchozi zkusenosti. Muzeme to pojmenovat jako uzavrenou mysl.
  • nedostatek respektu vuci zadavateli. Mysli si o nem, ze je blbec a problematice nerozumi. To byva casto pravda, ale ne vzdy. Konec koncu penize plati klient, takze ma pravo byt pozorne vyslysen.

Nejsem zastancem toho, ze se ma splnit kazde prani klienta. Jsem zastancem jasne a otevrene komunikace. Nepochopeni zadani ma nekdy vysokou cenu. Podle mne obe strany maji zodpovednost za prubeh komunikace:
  • zadavatel ma udelat jasne zadani a presvedcit se, ze odbornik ho spravne pochopil
  • odbornik ma vystoupit ze sveho sveta a venovat cas a usili zadavateli a pochopeni zadani

Zadavatel muze byt bud primo klient, nebo manager, analytik, tedy nadrizeny odbornika ze strany dodavatele.

V pripade, ze se ukaze nedostatek respektu, IMHO spoluprace by mela byt ukoncena, jako neefektivni a bezperspektivni. Co si myslite?

1 komentář:

Petr řekl(a)...

Co by rozhodně odborník měl udělat je konzultovat svá rozhodnutí, než je udělá. Obvykle mám skoro vždy pár návrhů, jak něco změnit (a mám k tomu rozumné důvody, které si umím obhájit), takže se většinou s klientem shodneme a dojdeme ke kompromisu (protože designér má pomáhat s funkčností stránek a ne jen přijít k hotovému rozmístění a udělat pro to kabát). Dělat něco za zády a potom se snažit to uhádat je jednak hloupé, a zároveň škodlivé, protože pak zadavatel zbytečně ztrácí nad něčím čas a stresuje se, co mu to ten designér zase vyvedl.